duminică, 25 noiembrie 2012

Educatia, incotro...

Marea majoritate a naţiei române a privit, după decembrie 89, cu speranţă şi încredere spre vest. Din 2007 suntem în Uniunea Europeană şi încă, sub multe aspecte, ne comportăm de parcă am privi peste gard ! Vreau astăzi să mă refer la educaţie, pentru că, aşa cum spunea şi prof. Christine Griffin, tinerii sunt un indicator cheie al însăşi stării naţiunii. Ori, tocmai cu aceşti tineri români talentaţi, entuziaşti, plini de viaţă, de idei şi de pofta de a-şi pune ideile în practică, noi trebuie să construim acea societate bazată pe cunoaştere, care reprezintă dezideratul Europei stabilit prin directiva Consiliului European şi operaţionalizat în cadrul Strategiei de la Lisabona din anul 2000. O realitate cu care se confruntă şi Europa, dar care pentru România este dureroasă este fenomenul de Brain drain, respectiv exodul capitalului uman valoros – tinerii cu pregătire superioară, tinerii cu capacităţi antreprenoriale, tinerii cu abilităţi speciale (fie că vorbim despre ştiinţe ori arte). Şi fără o primenire sănătoasă a generaţiilor, cu cine să schimbăm atitudini, cu cine să creionăm strategii pe termen mediu şi lung ?
Concepţia egalitaristă a doamnei Andronescu, din nou ministru !, a dus la dispariţia învăţământului profesional şi la apariţia unei mase largi de tineri cu diplome, dar fără competenţe. Vrem să construim societatea bazată pe cunoaştere, dar nu avem cum să reuşim fără să punem accent pe competenţele transversale, şi mă refer aici la competenţele IT, antreprenoriale şi cetăţeneşti, care deţin un rol fundamental în pregătirea tinerilor pentru piaţa actuală a muncii. Acest tip de pregătire va reprezenta una dintre priorităţile acţiunilor şi iniţiativelor pe care le voi susţine ca deputat, pe lângă care adaug şi susţinerea alocării unui procent cât mai aproape de 3% din PIB (ţinta europeană stabilită încă pentru 2010) pentru sectorul Cercetare-Dezvoltare.
Este, poate, incomod, dar trebuie să recunoaştem că reuşim cu greu să ne mobilizăm cetăţenii să înceapă o afacere, aşa cum trebuie să reunoaştem că, la nivel de naţie, avem o foarte mare inerţie în ceea ce priveşte reacţia civică, cetăţenească constructivă. Sigur că sunt mai mulţi factori care concură la menţinerea acestei stări de fapt, însă în primul rând avem de-a face cu o carenţă educaţională. Avem nevoie să ne educăm adecvat tinerii în şcoli, dacă dorim o dezvoltare a gândirii critice şi a participării active în şcoală şi în societate ! Investiţia în educaţia copiilor şi tinerilor este cea mai rentabilă şi de preţ investiţie a unei naţiuni. Aşa ne asigurăm viitorul într-o configuraţie europeană echilibrată, iar printr-o alocare bugetară responsabilă pentru învăţământ şi cercetare-dezvoltare/inovare, ne vom putea păstra tinerii valoroşi acasă !
Tinerii sunt, pretutindeni în lume, esenţa schimbării şi progresului, iar România poate deveni competitivă prin tinerii săi energici şi cu spirit antreprenorial, capabili de performanţe, permanent conectaţi la schimbările tehnologice ori de mentalitate!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu