Marea majoritate a naţiei române a privit, după decembrie ’89, cu speranţă şi încredere spre vest. Din
2007 suntem în Uniunea Europeană şi încă, sub multe aspecte, ne comportăm de
parcă am privi peste gard ! Vreau astăzi să mă refer la educaţie, pentru că,
aşa cum spunea şi prof. Christine Griffin, tinerii
sunt un indicator cheie al însăşi stării naţiunii. Ori, tocmai cu aceşti
tineri români talentaţi, entuziaşti, plini de viaţă, de idei şi de pofta de
a-şi pune ideile în practică, noi trebuie să construim acea societate bazată pe
cunoaştere, care reprezintă dezideratul Europei stabilit prin directiva
Consiliului European şi operaţionalizat în cadrul Strategiei de la Lisabona din
anul 2000. O realitate cu care se confruntă şi Europa, dar care pentru România
este dureroasă este fenomenul de Brain
drain, respectiv exodul capitalului uman valoros – tinerii cu pregătire
superioară, tinerii cu capacităţi antreprenoriale, tinerii cu abilităţi
speciale (fie că vorbim despre ştiinţe ori arte). Şi fără o primenire sănătoasă
a generaţiilor, cu cine să schimbăm atitudini, cu cine să creionăm strategii pe
termen mediu şi lung ?
Concepţia egalitaristă a doamnei Andronescu, din nou ministru
!, a dus la dispariţia învăţământului profesional şi la apariţia unei mase
largi de tineri cu diplome, dar fără competenţe. Vrem să construim societatea
bazată pe cunoaştere, dar nu avem cum să reuşim fără să punem accent pe
competenţele transversale, şi mă refer aici la competenţele IT, antreprenoriale şi
cetăţeneşti, care deţin un rol
fundamental în pregătirea tinerilor pentru piaţa actuală a muncii. Acest tip de
pregătire va reprezenta una dintre priorităţile acţiunilor şi iniţiativelor
pe care le voi susţine ca deputat, pe lângă care adaug şi susţinerea
alocării unui procent cât mai aproape de 3% din PIB (ţinta europeană stabilită
încă pentru 2010) pentru sectorul Cercetare-Dezvoltare.
Este, poate, incomod, dar trebuie să recunoaştem că reuşim cu
greu să ne mobilizăm cetăţenii să înceapă o afacere, aşa cum trebuie să
reunoaştem că, la nivel de naţie, avem o foarte mare inerţie în ceea ce
priveşte reacţia civică, cetăţenească constructivă. Sigur că sunt mai mulţi
factori care concură la menţinerea acestei stări de fapt, însă în primul rând
avem de-a face cu o carenţă educaţională. Avem nevoie să ne educăm adecvat
tinerii în şcoli, dacă dorim o dezvoltare a gândirii critice şi a participării
active în şcoală şi în societate ! Investiţia
în educaţia copiilor şi tinerilor este cea mai rentabilă şi de preţ investiţie
a unei naţiuni. Aşa ne asigurăm viitorul într-o configuraţie europeană
echilibrată, iar printr-o alocare bugetară responsabilă pentru învăţământ şi
cercetare-dezvoltare/inovare, ne vom putea păstra tinerii valoroşi acasă !
Tinerii sunt, pretutindeni în lume, esenţa schimbării şi
progresului, iar România poate deveni competitivă prin tinerii săi energici şi
cu spirit antreprenorial, capabili de performanţe, permanent conectaţi la
schimbările tehnologice ori de mentalitate!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu